Tietoa meistä

Yhdistys pyrkii huolehtimaan siitä, että Vapaussotaan liittyvät perinteet säilyvät ja leviävät yhä useampien kansalaisten tietoisuuteen. Yhdistys on valtakunnallisen Vapaussodan Perinneliiton jäsenyhdistys.

Vapaussodan Tampereen Seudun Perinneyhdistys perustettiin 28.1.1990 – Tammisunnuntain päivänä. Perustamispäivä oli tietenkin harkiten valittu.
Tässäkin mielessä yhdistyksellämme on vahva aatteellinen pohja ja vakavat perusteet. Maamme Vapaussodan ja itsenäisyyden perinteen vaaliminen on yhdistyksemme ydintehtävä.

Yhdistyksemme aatteen perusta ulottuu vuoden 1918 tammikuuhun. Tammisunnuntaina 28.1.1918 ylipäällikkö, kenraali Mannerheim alkoi suojeluskuntalaisten kanssa riisua maassamme vielä olevia venäläisiä sotajoukkoja aseista. Itsenäisyysjulistuksesta oli jo kulunut yli seitsemän viikkoa ja itsenäisyytemme oli myös maailmalla laajasti tunnustettu. Alkoi Vapaussota, katkera kamppailu, jonka tuloksena maamme itsenäisyys varmistettiin.

Yhdistyksen vanha verkkosivusto vuoteen 2017 asti katso tästä

Yhdistys laski seppeleen Hämeenpuistossa sijaitsevalle Tampereen vapaussodan muistomerkille Vapaussodan päättymisen 101 vuotismuistopäivänä toukokuussa 2019. Kuva: Sirkka Ojala.