Jouni Koskelan kirjan julkistaminen vapaussodan muistomerkillä Mannanmäessä

17.7.2023

Vapaussodan muistomerkki Hämeenkyrön Mannanmäessä kylpi keskikesän auringossa 16. päivä heinäkuuta, kun Jouni piti uuden kirjansa Taakankantajien julkistamis- ja esittelytilaisuuden. Nykyisen pirkanmaalaisen, ennen itäsatakuntalaisen, maalaismaiseman keskellä osallistujia oli eri puolilta Länsi-Suomea.

Mannanmäen kunnailla Hämeenkyrön ja Ikaalisten rajalla taisteltiin isänmaan vapauden puolesta maaliskuussa 1918. Uudessa romaanissani on Mannanmäki myös mainittu.

Esittelin pokkariromaanini Taakankantajat kahdessa eri esityksessä tunnin välein, jotta kaikki osallistujat paremmin mahtuivat näkötornin tiloihin. Vapaussodan ja Itsenäisyyden Kyrösjärven Seudun Perinneyhdistyksen puolesta Harri Isomuotia kertoi Mannanmäen taisteluista sekä näkötornin rakentamisesta ja valmistumisesta vuonna 1938 ja sen kunnostamisesta 2010-luvun alussa.

Romaanin tarinoiden vahva viesti on isänmaallisuus ja talonpoikaisuus. Kirjassa on kaksi osaa. Ensimmäisessä osassa ”Sota päättyi – kuumetila” kerrotaan, miten isänmaalliset voimat olivat vaaran vuosina uhan, pelon ja taakan alla. Toisessa osassa ”Honka kaatuu” edetään jo 1960-luvulle, jolloin poliittinen radikalismi ei arvostanut vapaussotiemme (1918, 1939-1945) veteraaneja.

Jouni Koskela, puheenjohtaja