Kerhoilta 3.3.2020 Vaskitähdessä

3.3.2020

Maat. metsät. tohtori Jaakko Heinämäki
Martin Ekström – Narvan valloittaja

Ruotsalaissyntyinen majuri Martin Ekström toimi tammikuussa 1919 Ensimmäisen Suomalaisen Vapaajoukon eli ns. Ekströmin pataljoonan komentajana Viron vapaussodassa. Martin Ekström oli keväällä 1918 taistellut luutnanttina Suomen vapaussodassa mm.  Ruovedellä ja

Tampereella. Tampereen taistelun jälkeen hänet ylennettiin kapteeniksi ja nimitettiin Viipurin valloituksen jälkeen majuriksi ylennettynä Vaasan rykmentin komentajaksi.

Talvisodassamme everstiluutnantti Martin Ekström toimi ruotsalaisen vapaaehtoisjoukon Ryhmä III:n komentajana Pohjois-Suomessa sekä Jatkosodassamme Rannikkopataljoona 55:n komentajana Hangon rintamalla.

Majuri Martin Ekströmin komentama Ensimmäinen Suomalainen Vapaajoukko taisteli voitokkaasti bolsevikkeja vastaan tammikuussa 1919 Viron pohjoisrannikolla ja valloitti Narvan kaupungin 18. tammikuuta 1919. Noin 1 550 suomalaisen muodostaman ”Eksrömin pataljoona” menetti taisteluissaan 31 miestä eli noin kaksi prosenttia vahvuudestaan.

Markku Rauhalahti

Kuvat: