Kunniakäynti Vapaudenpatsaalla 16. toukoukuuta 2022

16.5.2022

Vapaussodan Tampereen Seudun Perinneyhdistys ry:n puheenjohtaja Jouni Koskela 16.5.2022 klo 12 Vapaudenpatsaalla Tampereen Hämeenpuistossa:

Hyvät Isänmaan ystävät!

Tampere vapautui 6.4.1918, mutta sen jälkeen vapaussodan taistelut jatkuivat vielä runsaan kuukauden. Nykyisen Pirkanmaan alueella niiden voidaan sanoa päättyneen huhtikuun viimeisellä viikolla 1918.

16. toukokuuta on päivä, jolloin valkoinen talonpoikaisarmeija päällikkönsä, kenraali Mannerheimin johdolla marssi voitonparaatissa maan pääkaupungissa Helsingissä. Vapaussota oli päättynyt, punakapina oli kukistettu.

Sodan välittömät vaikutukset näkyivät vielä kuukausia vankileirien ja valtiorikosoikeudenkäyntien sekä puutteen, hädän ja kulkutautien muodossa. Sodan aiheuttamien taloudellisten vahinkojen korjaamiseen meni monia vuosia. Nykyajan termein sanottuna juuri itsenäistyneeltä kansalta vaadittiin kriisinsietokykyä, resilienssiä.

Entä henkiset vahingot? Niitä jäi kytemään pitkiksi ajoiksi, mutta suomalainen kansanvalta nousi tuhkasta ja raunioista nopeasti, sillä jo vuoden 1918 lopussa ja vuoden 1919 alussa järjestettiin kunnallisvaalit, ja maaliskuun alussa vuonna 1919 myös eduskuntavaalit. Miten tämä oli mahdollista?

Se oli mahdollista, kun porvaristo teki rakentavaa yhteistyötä maltillisen vasemmiston kanssa. Maltillinen vasemmisto oli pysynyt punakapinan ulkopuolella, se ymmärsi, että punaisten voitto olisi johtanut maan kaaokseen ja Neuvosto-Venäjän, Leninin, bolševikkien syliin. Se ymmärsi, että valkoisten voitto oli myös työväenluokan periaatteellisten tavoitteiden kannalta Suomen onni. Sosialistien vuosien 1917–1918 politiikka oli epäonnistunut, kun sitä yritettiin väkivalloin kapinaan ryhtymällä, maanpetoksella ja valtiopetoksella. Maltilliset voimat ryhtyivät korjaamaan tilannetta kansanvaltaisesti.

Tulevien aikojen kannalta vaarallista oli, että Neuvosto-Venäjällä pesi suomalainen äärivasemmisto, joka pääsi levittämään yhteiskuntaa hajottavaa myrkkyään myös Suomeen. Tästä mm. suojeluskunnissa varoitettiin, että toiminta ei saa herpaantua, vaan pitää olla valppaana ja varautuneena. Tuo historia on sitten 1920- ja 1930-lukujen historiaa, mutta myös viime sotiemme jälkeistä vaaran vuosien historiaa.

Tämän päivän maailmanpoliittinen tilanne on osoittanut saman kuin tilanne runsas sata vuotta sitten: väkivaltaan pitää vastata niin väellä kuin voimalla. Se on sekä varautumista, varustautumista, että turvatakuiden hankkimista.

Omasta Isänmaasta pitää tuntea vastuu!

Lopuksi haluan vielä tuoda esille, että Vapaussodan Tampereen Seudun Perinneyhdistys ry uudistaa aiemman vaatimuksensa, jonka se on esittänyt Tampereen kaupungille, että tätä Vapaudenpatsasta ei pidä siirtää kohti pohjoista noin 30 metrillä. Tämä nykyinen paikka vapauden aukioineen on sopiva ja arvokas ympäristö vapaussotamme kunniakkaalle muistolle.

Vapaan Isänmaan kunniaksi!

Kuvat: Sirkka Ojala