Kunniakäynti Vapaudenpatsaalla

30.1.2021

Suomalaisen ratsuväen ja hevosvetoisen tykistön perinteitä vaaliva Hämeen Eskadroona ja Vapaussodan Tampereen Seudun Perinneyhdistys tekivät Tammisunnuntain aattona lauantaina 30 tammikuuta kunniakäynnin Vapaudenpatsaalle Hämeenpuistossa. Eskadroonasta oli paikalla neljä ratsukkoa reservin kapteeni Janne Kurkisen johdolla ja perinneyhdistyksestä puheenjohtajat. Kumpikin yhteisö laski perinteiset havunoksat muistomerkille. Monet Hämeenpuiston lauantaikävelijät saivat ihastella komeita ratsuja ja perinneasuihin sonnustautuneita ratsumiehiä.

Hämeen Eskadroona, viralliselta nimeltään Tampereen Seudun Ratsuväen Kilta Ry on vuonna 1964 perustettu vapaaehtoinen maanpuolustusjärjestö, jonka päätehtävänä on pitää yllä suomalaisen ratsuväen ja hevosvetoisen tykistön perinteitä. Toiminnallinen keskus on Kangasalla ja puheenjohtajana toimii Timo Fager.

Koronapandemian vuoksi Vapaussodan Tampereen Seudun Perinneyhdistyksen ja Maanpuolustusnaisten Liiton Pirkanmaan Piirin perinteistä Tammisunnuntain kirkkoiltaa ei tänä vuonna voitu järjestää.

Teksti ja kuva: Markku Rauhalahti