Puheenjohtaja Jounin joulukirje

20.12.2022

Puheenjohtaja Jouni Koskelan jouluterveiset ja tapahtumatiedote

Arvoisa yhdistyksemme jäsen! Arvoisat lukijat!

Suomen kansan ylisukupolvinen kokemus 1900-luvulla on ollut sota. Nyt 2020-luvulla, kun vapaussodasta on kulunut jo yli sata vuotta ja viime sodistammekin jo noin 80 vuotta, on tultu tilanteeseen, missä kertomisen tehtävä ja rooli korostuu. Meidän tulee kertoa nuorille ja tuleville sukupolville vapautemme ja itsenäisyytemme puolustamisesta. Se on nyt entistä ajankohtaisempaa, kun myös Euroopassa käydään sotaa.

Meidän tulee kertoa, että Suomen vapauden ja laillisen yhteiskuntajärjestyksen puolesta on aseellisesti taisteltu vuosina 1918 ja 1939-1945. Edellisten sukupolvien työn ansiosta me nykypolvet saamme nauttia ja kehittää demokratiaamme, kansalaisvapauksiamme, oikeusvaltiotamme ja hyvinvointiyhteiskuntaamme rauhan oloissa itsenäisessä sivistysvaltiossa.

Hyvinvointiyhteiskuntamme, sen perusta ja arvot, ovat veteraanisukupolvien meille taistellen ja uhrautuen jättämä perintö, jota tulee vaalia. Jo yli satavuotisen vapautemme ansiosta saamme elää itsenäisessä maassa, koululaiset saavat käydä koulua omalla äidinkielellä, saamme valita päättäjämme vapailla vaaleilla. Saamme käydä joulun viettoon rauhan oloissa oman varautumisemme ja turvallisuutemme tarpeet muistaen.

Tätä kaikkea arvokasta perinnettä ja sen sanoman säilyttämistä ja siirtämistä tuleville polville vaalii myös Vapaussodan Perinneliitto ry jäsenyhdistyksineen, joista meidän yhdistyksemme on yksi suurimpia.

Vapaussodan Perinneliitto perustettiin Tampereella Tammisunnuntaina vuonna 1993. Liiton 30-vuotisen taipaleen kunniaksi Tammisunnuntaina 29.1.2023 Tampereen Tuomiokirkossa pidetään kello 10.00 alkaen juhlajumalanpalvelus, jonne kutsumme kaikki jäsenemme osallistumaan. Tervetuloa!

Liiton 30-vuotisjuhla järjestetään jumalanpalveluksen jälkeen Tampereen Suomalaisen Klubin Marskin salissa, mikä alkaa kello 12.00 juhlalounaalla ja jatkuu kello 13.00 juhlaohjelmalla. Meidän yhdistyksellemme on kiintiöity paikkamäärä. Juhlalounaan hinta on 20,00 euroa/henkilö. Meillä on vielä muutama paikka vapaana. Ilmoittaudu välittömästi sihteeri Riitta Sompa-Hokkaselle, riitta.sompa-hokkanen@hotmail.com, 040 563 3228.

Yhdistyksemme talven ja kevään muuta tulevaa toimintaa:

30-vuotisjuhlakirjan jakaminen kaikille jäsenillemme (ilmoitetaan tark. myöh.)

Ti 31.1. klo 14.00 Suinulan muistomerkillä sen 90-vuotismuistot ja kunnianosoitukset
Ti 14.3. klo 17.30 Vaskitähdessä vuosikokous ja kerhoilta, missä esillä Suinulan taistelun ja muistomerkin vaiheet sekä tuleva kunnostus

Ti 4.4. klo 17.30 Vaskitähdessä kerhoilta: kirjailija Mikko Tyni, Marsalkan muskettisoturit

Ohessa on tiedoksi Pirkanmaan Sotaveteraanipiiri ry:n ja Sotien 1939-1945 Pirkanmaan Perinneyhdistys ry:n yhteinen tiedotuskirje.

Armorikasta Joulua ja Rauhallista Uutta Vuotta 2023!

Tässä alla on tiedoksi pdf muodossa Pirkanmaan Sotaveteraanipiiri ry:n ja Sotien 1939-1945 Pirkanmaan Perinneyhdistys ry:n yhteinen tiedotuskirje.

Tampereella laskettiin itsenäisyyspäivänä muistoseppele Kalevankankaalla olevalle Vapaussodan sankarivainajien muistomerkille. Kuva: Raimo Ojala.