Puheenjohtajan vaihdos

24.6.2021

Yhdistyksemme vuosikokous pidettiin koronarajoitusten vuoksi vasta 9. kesäkuuta. Esillä olivat sääntömääräiset asiat. Kokous oli historiallinen, sillä 10 vuotta ansiokkaasti puheenjohtajana toiminut Markku Rauhalahti luopui puheenjohtajan tehtävistä. Markku ansaitsee suuret kiitokset siitä, mitä hän on tehnyt vapaussotaperinteen hyväksi niin Tampereen seudulla kuin laajemminkin. Kiitos ja kunnia!

Vuosikokous valitsi yksimielisesti allekirjoittaneen yhdistyksemme uudeksi puheenjohtajaksi. Haluan esittää mitä parhaimmat kiitokset saamastani luottamuksesta. Pyrin olemaan sen arvoinen.

Tässä lyhyesti tietoa uudesta puheenjohtajasta

Olen kohta 63-vuotias tamperelainen (asun alueella, joka on entistä Pirkkalaa ja Pohjois-Pirkkalaa), kotoisin olen Hämeenkyröstä, siis peruspirkanmaalainen. Koulutukseltani olen hallintotieteiden maisteri ja hallintonotaari sekä poliisi. Toimin vielä jonkin aikaa maakunnan edunvalvontapäällikkönä Pirkanmaan liitossa. Vaimo, kolme lasta, kaksi lastenlasta (olen taata). Isänmaan asiat ja aate ovat kodin perua. Sotahistoria, sen tutkiminen ja siitä kirjoittaminen, ovat olleet harrastuksiani pitkään. Yhdistyksemme hallituksessa olen toiminut muutaman vuoden. Vapaussotaperinteessä minulla on aina ollut kunnioitus niitä kohtaan, jotka taistelivat laillisen hallituksen riveissä.

Haluan tässä kohtaa siteerata senaatin julistusta vuoden 1918 tammikuulta:

”Kansalaiset. Liittykää kaikki yhteisesti tukemaan kotienne rauhaa, lähimmäistenne henkeä, omaisuutta, henkilökohtaista vapautta ja loukkaamattomuutta. Järjestyksen ylläpitäminen on Suomen kansan itsenäisyyden ja sen tulevaisuuden puolustamista.”

Nämä ovat arvoja ja asioita, jotka ovat tärkeitä ja merkittäviä tänäkin päivänä. Siitä on kerrottava, että se ei runsas sata vuotta sitten ollut itsestäänselvyys. Eikä se ole itsestäänselvyys tänäänkään. Tämä on yksi vapaussotaperinteen toimijoiden keskeisiä tehtäviä, niin myös meidän yhdistyksemme tehtävä.

Hallituksen kokoonpano tämän kuluvan vuoden ajan

puheenjohtaja Jouni Koskela, varapuheenjohtaja Marja Karvo, sihteeri Riitta Sompa-Hokkanen, rahastonhoitaja Jorma Kuoppala, viestintävastaava Sirkka Ojala, lippuvastaava Matti I. Salonen, Markku Rauhalahti, Tiina Vappula ja Hannu Wirola.

Tulevasta toiminnasta lähetämme jäsenkirjeen heinäkuun alussa.

Jouni Koskela

puheenjohtaja

Vasemmalta vuosikokouksen puheenjohtajana toimi Veikko Parkkinen, 10 vuotta yhdistystä luotsannut Markku Rauhalahti ja yhdsityksen uudeksi puheeenjohtajaksi valittu Jouni Koskela. Kuva: Sirkka Ojala.
Yhdistyksen hallitus katselee taustalla, kun uusi puheenjohtaja esittäytyy vuosikokousväelle. Kuva: Sirkka Ojala.