Tammisunnuntain kirkkoilta

28.1.2020

Vapaussodan Tampereen Seudun Perinneyhdistys järjesti yhdessä Maanpuolustusnaisten Liiton Pirkanmaan Piirin ja Tuomiokirkkoseurakunnan kanssa perinteisen Tammisunnuntain kirkkoillan Tampereen Tuomiokirkossa 26. tammikuuta.

Tilaisuudessa esiintyivät Ilmavoimien soittokunta, Poikakuoro Pirkanpojat sekä kanttori Tuomas Laatu säestäjänään Osmo Honkanen. Tervetulosanat lausui Vapaussodan Tampereen Seudun Perinneyhdistyksen puheenjohtaja Markku Rauhalahti. Hän totesi, että vuonna 2018 tuli kuluneeksi 100 vuotta vapaussodastamme ja viime vuonna elimme mukana Viron ja Latvian itsenäisyystaistelujen 100-vuotismuistoissa.  Rauhalahti toi myös esiin, että tänä vuonna lokakuun 14. päivänä tulee kuluneeksi sata vuotta Tarton rauhansopimuksesta, johon päättyivät Suomen ja Neuvosto-Venäjän väliset vuoden 1918 alussa alkaneet vihollisuudet vajaaksi kahdeksi vuosikymmeneksi. Tilaisuuden juhlapuheen piti Nokian seurakunnan kirkkoherra Lauri Salminen ja loppurukouksen rovasti Antero Niemi. Suomen lipun toivat juhlaan Kangasalan Reserviupseerikerhon jäsenet. Kolehdin keräsivät tuttuun tapaan Partiolippukunta Näsin Tytöt. Tilaisuudessa oli jälleen myös varsin näyttävä lippulinna, sillä siihen toi lippunsa yli 20 kansalaisjärjestöä.

Kutsuvieraiden ja talkooväen kahvituksesta vastasivat MNL Pirkanmaan Piirin jäsenet vasemmalta Johanna Ahlgren-Holappa Messukylästä ja Sanna Myllymäki ja Marjo-Riitta Pirhonen Hämeenkyrön yhdistyksestä.

Kangasalan Reserviupseerikerhon jäsenet toivat juhlaan Suomen lipun. Suomen lippua kantoi Suomenpojan pojanpoika Urmas Tiits ja airuina toimivat Lauri Wirola ja Hannu Wirola.

Kuvat: Sirkka Ojala.