Tampereen taistelujen päättymisen vuosipäivä

15.4.2020

Maaliskuun loppupuolella 1918 Vapaussodan taistelurintama lähestyi Tamperetta monelta suunnalta. Saartorengas punaisten hallussa olevan kaupungin ympärillä tiivistyi. Kiirastorstaina 28.3.1918 käytiin sodan rajuin taistelu Kalevankankaan hautausmaalla. Taistelussa kaatui noin 200 valkoisen rintaman ja noin 100 punaisten soturia. Tämä taistelupäivä sai nimityksen Verinen kiirastorstai. Valkoiset tekivät ratkaisevat hyökkäykset kaupunkiin 4-5. huhtikuuta. Lauantaina 6. huhtikuuta 1918 nostettiin valkoinen lippu Pyynikin näkötornin huippuun. Tampereen taistelut olivat päättyneet.

Vapaussodan Tampereen Seudun Perinneyhdistys on vuosittain muistanut Tampereen taistelujen päättymispäivää. Huhtikuun 6. päivänä 2020 kuuden hengen ryhmä perinneyhdistyksen jäseniä kävi laskemassa sinivalkoiset kukat Kalevankankaan kappelin vierellä olevalle Vapaussoturien muistomerkille ja hautausmaan pääportin läheisyydessä olevalla Ruotsalaisten vapaaehtoisten muistomerkille.

Kuvat:

Kukkien lasku Vapaussoturien muistomerkille 6.4.2020. Vasemmalta Jouni Koskela, Markku Rauhalahti ja Marja Karvo. Kuva Viljo Hokkanen.

Kukkien lasku Ruotsalaisten vapaaehtoisten muistomerkille. Vasemmalta Jouni Koskela, Viljo Hokkanen, Markku Rauhalahti, Marja Karvo ja Daniel Krook. Kuva Vappu Rauhalahti.