Tampereen valtauksen muistopäivä 2023

7.4.2023

Vapaussodan Tampereen Seudun Perinneyhdistyksen edustajat laskivat 6.4.2023 Tampereen valtauksen muistopäivänä havukukat Kalevankankaan hautausmaalla vapaussodan sankarivainajien muistomerkille ja Ruotsalaisen Prikaatin muistomerkille.

Puheenjohtaja Jouni Koskela siteerasi molemmilla muistomerkeillä Tuomas Hopun uutta kirjaa ”Kaupunkisotaa ja pako Tampereelta”: ratkaisevia taisteluita, punaisten antautumisen päivän vaiheita ja ruotsalaissotilaiden taistelua Suomen vapauden puolesta.

6.4.1918 näytti edessä olevan vielä viimeinen taistelu, Pispalan valloitus, mutta sitä taistelua ei enää sitten käyty. Ruotsalainen Prikaati, joka kooltaan oli vain noin 350 miestä, taisteli urhoollisesti menettäen kaatuneina Tampereen taisteluissa 34 miestä.

Jouni Koskelan kirja-arvio Hopun trilogian tästä toisesta osasta ilmestyy seuraavassa Vapaussoturi-lehdessä.

Havukukat molemmille muistomerkeille laskivat Riitta Sompa-Hokkanen ja Daniel Krook.

Teksti ja kuvat: Jouni Koskela