Viron itsenäisyyspäivän juhlahetki Kalevankankaalla

24.2.2021

Viron 103. itsenäisyyspäivännä 24.2.2021 oli Tampereen Kalevankankaan hautausmaalla kunniakäynti ja juhlahetki. Tampereen Viro-ystävyysseurat – Tampere-Tartto-Seura, Pirkanmaan Tuglas-seura ja Tampereen Eesti Klubi – sekä Vapaussodan Tampereen Seudun Perinneyhdistys laskivat kukat kappelin ja Vapaussoturien sankarimuistomerkin vierellä olevalle Viron vapaussodassa kaatuneiden suomalaisten muistokivelle.

Helmikuun 24. päivänä 1918 julkaistiin Viron tasavallan perustamisjulistus – Manifest kõigile Eestimaa rahvastele, suomeksi Manifesti kaikille Vironmaan kansoille.  Tämä 24. helmikuuta on Viron itsenäisyyspäivä ja kansallinen juhlapäivä. Puolivuosisataisen neuvostomiehityksen jälkeen Viro julistautui uudelleen itsenäiseksi 20.8.1991. Tämä itsenäisyyden palauttamisen päivä
(Taasiseseisvumispäev tai Iseseisvuse taastamise päev) on Virossa myös juhlapäivä.

Kalevankankaan juhlatapahtumassa Mieskuoro Laulajien kahdeksikko esitti Veteraanin iltahuudon sekä Viron ja Suomen kansallislaulut. Pastori Veli-Pekka Ottman ja virolainen koordinaattori Riho Laurisaar puhuivat ja Markku Savolainen lausui runon.

Tampere-Tartto-Seuran varapuheenjohtaja Hannele Valkeeniemi esitteli muistokiven äärelle haudatut Viron vapaussodassa kaatuneet suomalaiset. He ovat: Sem Antero Aarnio, s. 22.12.1891 Karkussa, haavoittui 24.3.1919 Petserinmaalla ja kuoli 7.4.1919; Eino Viktor Aulanko, s. 15.10.1887 Tampereella, kaatui 31.1.1919 Pajun taistelussa; Niilo Henrik Jussila, s. 13.8.1901 Tampereella, kaatui 31.1.1919 Pajun taistelussa; Aarne Johannes Virtanen, s. 31.10.1901 Tampereella, kaatui 31.1.1919 Pajun taistelussa. Muistokiven äärellä lepää myös Aunuksen retken heimosoturi J. E. Ojala, s. 18.9.1909, kaatui 7.6.1919 Aunuksessa.

Ohjelmansuorittajien lisäksi paikalla ei ollut muuta yleisöä. Tapahtumaa saattoi seurata verkkolähetyksen kautta.

Teksti: Markku Rauhalahti, kuvat: Raimo Ojala.