Yhdistyksen vuosikokous ja runoilta

22.3.2024

YHDISTYKSEN VUOSIKOKOUS JA RUNOILTA

Kaatunut siell’ oli jossain muudan

kenttävahti, Junnu Jokipuu,

jäänyt, niinkuin jäi niin moni muu,

hankeen murskattuna otsaluu,

nähnyt sen vain kylmänkirkas kuudan…

Tiistaina 5. maaliskuuta ravintola Vaskitähdessä pidettiin Vapaussodan Tampereen Seudun Perinneyhdistys ry:n sääntömääräinen vuosikokous. Kokouksen jälkeen runoillassa pääesiintyjä oli Antti Punkari, joka ensimmäiseksi esitti koskettavan Otto Mannisen runon Rintamamiehen testamentti. Runo kertoo talvisodassa kaatuneesta Junnu Jokipuusta. Runon henkilö oli todellisuudessa alkujaan tamperelainen Arvo Johansson, joka oli muuttanut sukunimensä Jokipuuksi.

Runo on hyvin isänmaallinen. Se kertoo lesken ja neljän lapsen saamasta viimeisestä kirjeestä. Runo päättyy näin:

…Vahvisti ne kera monen muun

myöskin veri Junnu Jokipuun,

joka köyhyydessään oli rikas,

antaja ol’ altis, aattehikas,

harras, uskollinen kuoloon hamaan,

esikuva eloon, kuoloon samaan,

niitä, jotka Suomen kuorman kantoi,

sille toivon, elämän taas antoi.

Punkari esitti myös omia runojaan. Matti Toivonen esitti 16-vuotiaana vapaussodassa taistelleen Veikko-isänsä kirjoittaman kalevalariimisen runon. Se kertoo synnyinmaan vapaudesta. Runo on ensimmäisen kerran esitetty vapaussodan yhdeksännessä vuosijuhlassa.

Vuosikokous teki kuluvan toimintavuoden puheenjohtaja- ja hallitusvalinnat. Jouni Koskela jatkaa puheenjohtajana. Muina hallituksen jäseninä jatkavat Sakari Ermala, Riitta Sompa-Hokkanen, Jorma Kuoppala, Sirkka Ojala, Matti I. Salonen, Jari Talvisto ja Hannu Wirola.

Kokouksen alussa puheenjohtaja Koskela luovutti kultaisen jäsenmerkin Matti I. Saloselle. Vaskikodeille myönnetyn yhdistyksen pöytästandaarin otti vastaan Matti ”Masa” Salonen.

Jouni Koskela

• Runoillassa runoja esittivät Matti Toivonen ja Antti Punkari. Kuva: Jouni Koskela.
Puheenjohtaja Jouni Koskela antoi Antti Punkarille kiitoksena ”rukiisen evään” eli pannunalusen Kuva: Matti Ketola.
Kokouksen alussa Matti Ilmari sai kultaisen jäsenmerkin. Kuva: Jorma Kuoppala.
Matti Salonen "MaSa" vastaanotti Vaskikotien puolesta pöytästandaarimme. Kuva: Jorma Kuoppala.