Yhdistys järjesti 80-vuotismuistelun - Suomalainen SS-pataljoona oli osa ulkopolitiikkaa

15.6.2023

Yhdistyksemme järjesti sotahistorian esitelmätilaisuuden 2. päivä kesäkuuta. Ajatus oli ensin pitää se 3.6., jolloin olisi tullut kuluneeksi tasan 80 vuotta Waffen-SS:n suomalaissotilaiden kotiinpaluujuhlasta Tampereella, mutta se oli tänä vuonna koulujen päättäjäispäivä. Vuonna 1943 juhla pidettiin Pyynikin urheilukentällä. Pyrimme pääsemään lähelle kenttää. Kaikille avoin tilaisuus pidettiin parin sadan metrin päässä Pyynikin uimahallin rakennuskokonaisuuteen liittyvässä juhlatila Aleksanterinpuistossa.

Yleisöä kertyi noin 50, myös Pohjanmaalta ja Etelä-Hämeestä. Pari paikalle tullutta kertoi lukeneensa tilaisuudesta saman päivän Aamulehden menopalstalta.

Pääesitelmöitsijänä oli Suomen Sotilaan toimittaja Kari Kuusela, jonka aiheena oli ”Suomalainen SS-pataljoona osana Suomen ulkopolitiikkaa”. Kuusela painotti esitelmässään suomalaisvapaaehtoisten lähteneen keväällä 1941 Suomen valtion lähettäminä, ei saksalaisen kansallissosialistisen ideologian innoittamina.

Runsaat kaksi vuotta myöhemmin 11.7.1943 suomalaiset SS-sotilaat vapautettiin ”Saksan univormusta”.

SS-pataljoonassa palvelleen Kalevi Haapaniemen (1921-2008) poika Rauno Haapaniemi kertoi isänsä sotapolusta. Kalevi Haapaniemi teki merkittävän liikeuran SOK:ssa ja toimi Veljesavun puheenjohtajana.

Itse kerroin syntymäkyläni miehestä Tauno Vainikasta (1916-1985). Kilpahiihtäjänä menestynyt Vainikka kuului ”divisioonan miehiin” ja siihen 14 miehen erikoisryhmään, joka valittiin ja koulutettiin osallistumaan saksalais-suomalaisessa komppaniassa kesällä 1942 Muurmanninradan häirintä- ja tuhoamistyöhön.

Kaksituntinen tilaisuus antoi osallistujilleen paljon sellaista sotahistoriatietoa, mistä ei ole paljon tiedetty ja puhuttu. Iso osa yleisöä jäikin sitten vielä keskustelemaan esitelmöitsijöiden kanssa.

Tilaisuuden tunnelmaa täydensivät erään tamperelaiskeräilijän esille laittamat asepuvut ja liput.

Jouni Koskela

Yleisö oli hyvin kiinnostunutta jatkosotaamme liittyneestä ulkopoliittisesta operaatiosta. Kuva: Markku Rauhalahti.